Jak założyć działalność gospodarczą przez internet i jak zaplanować nowoczesną księgowość?

Wystawianie faktur po terminie – przyczyny, skutki i konsekwencje
9 lutego 2021
Samochód i inne środki transportu na firmę
Samochód, rower, hulajnoga elektryczna – jakie środki transportu można wliczyć w koszty?
12 maja 2021
Show all
Jak zalożyć firmę przez internet?

Założenie działalności gospodarczej nie musi wiązać się ze skomplikowanymi formalnościami oraz długimi kolejkami do okienek w urzędach. Obecnie cały proces rejestracji można przeprowadzić online. Bez wychodzenia z domu rozpoczniemy także współpracę z profesjonalnym księgowym. Jak szybko i skutecznie założyć swoją pierwszą firmę?

Przeczytaj także: Współpracować z księgowym czy męczyć się bez niego… Oto jest pytanie

Zakładamy działalność. Od czego zacząć?

Każdy, kto zamierza założyć własną działalność gospodarczą ma do wyboru trzy możliwości:

  • wizytę w urzędzie,
  • kontakt listowny,
  • kontakt elektroniczny (rejestrację przez internet).

Aktualnie, nie tylko ze względu na wygodę, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo, optymalnym wyborem jest rejestracja działalności przez internet, z czego korzysta coraz więcej młodych przedsiębiorców.

Jednoosobowa działalność gospodarcza. Konieczny wniosek do CEIDG

Pierwsza działalność gospodarcza to bardzo często działalność jednoosobowa. Aby ją rozpocząć, należy złożyć wniosek o wpis do CEIDG. Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej to rejestr firm, który zawiera wyłącznie informacje o przedsiębiorcach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą w Polsce, lub są wspólnikami spółek cywilnych osób fizycznych. Złożenie takiego wniosku jest bezpłatne.

Aby sprawnie i szybko załatwić tę sprawę, najlepiej przed rozpoczęciem wypełnienia wniosku przygotować niezbędne dane:

  • imię, nazwisko, imiona rodziców, datę i miejsce urodzenia,
  • rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości,
  • PESEL,
  • wszystkie posiadane obywatelstwa,
  • numer NIP i REGON, jeśli zostały nadane (jeśli nie, złożony formularz będzie jednocześnie wnioskiem o ich nadanie),
  • adres zamieszkania oraz adres, pod którym będzie prowadzona działalność gospodarcza,
  • nazwę zakładanej firmy (w przypadku działalności jednoosobowej, nazwa musi zawierać imię i nazwisko właściciela),
  • nazwę skróconą firmy,
  • kody PKD (Polskiej Klasyfikacji Działalności), które należy dopasować do rodzaju prowadzonej działalności,
  • planowaną liczbę pracowników,
  • datę rozpoczęcia działalności gospodarczej,
  • informacje o ubezpieczeniu w ZUS, KRUS lub za granicą,
  • dane urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania właściciela firmy.

We wniosku CEIDG oświadcza się także, że wobec osoby zakładającej firmę nie został nałożony zakaz prowadzenia działalności gospodarczej, oraz że osoba ta posiada tytuł prawny do nieruchomości, w których będzie prowadzona działalność. Do wniosku nie trzeba dołączać dokumentów potwierdzających deklarowane informacje – wystarczy zaznaczyć pozycję “tak, składam oświadczenie” w polu nr 15.

Jakie jeszcze dokumenty będą potrzebne, by założyć działalność gospodarczą online?

Składając wniosek o wpis działalności do CEIDG, można również złożyć:

  • oświadczenie o formie opłacania podatku dochodowego,
  • wniosek o opodatkowanie w formie karty podatkowej,
  • zgłoszenie rejestracyjne lub aktualizacyjne do VAT,
  • formularze zgłaszające przyszłego przedsiębiorcę do ZUS jako ubezpieczonego,
  • formularze zgłaszające do ubezpieczenia członków rodziny przedsiębiorcy oraz pracowników jego firmy (a także członków ich rodzin),
  • wniosek o opublikowanie w CEIDG informacji o ewentualnym pełnomocniku.

We wniosku o wpis do CEIDG należy także podać informację o rachunkach bankowych powiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Przedsiębiorca ma obowiązek poinformować o otwarciu i zamknięciu każdego konta bankowego dotyczącego działalności jego firmy.

Kiedy należy złożyć wniosek do CEIDG?

Wniosek o wpis do CEIDG należy złożyć przed rozpoczęciem wykonywania działalności gospodarczej. CEIDG prześle dane przedsiębiorcy do urzędu skarbowego oraz poinformuje GUS, ZUS (lub KRUS) o powstaniu nowej firmy.

Wpis w CEIDG z danymi firmy pojawi się nie później niż następnego dnia roboczego po dniu złożenia wniosku. Działalność gospodarczą można natomiast podjąć już w dniu złożenia wniosku.

Online, przez bank lub podpis elektroniczny

Działalność gospodarczą można założyć online przy użyciu bankowości internetowej, profilu zaufanego lub podpisu elektronicznego.

Jednym z najpopularniejszych sposobów jest skorzystanie z profilu zaufanego, który jest bezpłatnym narzędziem potwierdzającym tożsamość danej osoby w administracji elektronicznej.

Aby go aktywować należy:

  • wejść na stronę profilu zaufanego,
  • zarejestrować się i założyć konto,
  • wypełnić wniosek,
  • potwierdzić tożsamość, wykorzystując identyfikację online przez swój bank, lub potwierdzić tożsamość wybranym urzędzie (w ciągu 14 dni od złożenia wniosku).

Podpis elektroniczny natomiast jest usługą komercyjną. Jest to przydatne narzędzie, pozwalające podpisywać umowy i faktury elektronicznie.

Internetowy wniosek o wpis CEIDG można złożyć:

  • przez stronę CEIDG,
  • przez stronę biznes.gov.pl,
  • przez stronę własnego banku. 

Trzeba jednak pamiętać, że za pośrednictwem banku można zarejestrować jedynie działalność. Natomiast pozostałe formalności, takie jak rejestracja w ZUS lub urzędzie skarbowym, można załatwić również online, poprzez PUE ZUS lub Portal Podatkowy.

Dobry księgowy to połowa sukcesu

Przy rozpoczynaniu działalności gospodarczej, istotną decyzją jest wybór odpowiedniej firmy, która poprowadzi księgowość powstającego właśnie przedsiębiorstwa. Decydując się na skorzystanie z usług biura rachunkowego, warto zwrócić uwagę na to, czy:

  • posiada wykwalifikowany zespół z dużym doświadczeniem,
  • oferuje profesjonalne doradztwo i dyspozycyjność,
  • zapewnia dostęp do dokumentów księgowych przez całą dobę, również w weekendy,
  • gwarantuje szybką komunikację i przepływ informacji o rozliczeniu,
  • kontroluje terminy płatności składek ZUS i podatków,
  • dysponuje specjalnym programem do wystawiania faktur,
  • umożliwia kontakt i dopełnianie wybranych formalności online,
  • posiada ubezpieczenie.

Dlaczego biuro rachunkowe jest tak istotne?

Wybór dobrego biura rachunkowego to bardzo ważny krok. Warto pamiętać, że w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej, za ewentualne zobowiązania finansowe odpowiadamy całym swoim majątkiem. Dotyczy to także kar naliczonych za błędy w rozliczeniach podatkowych. Młody przedsiębiorca nie posiada zazwyczaj odpowiedniej wiedzy na temat skomplikowanych przepisów prawa i zasad działania urzędów. Dlatego warto powierzyć opiekę nad księgowością swojej firmy profesjonalistom. Gwarantuje poczucie bezpieczeństwa i oszczędność czasu – zamiast pilnować kwestii podatkowych, można zająć się rozwijaniem własnego biznesu.

W BR Progres oferujemy wygodną obsługę online wraz ze zdalnym dostępem do wybranych dokumentów. Cena obsługi jest proporcjonalna do zakresu i skali działalności firmy, dlatego również niewielkie podmioty, których budżet jest ograniczony, mogą pozwolić sobie na profesjonalną opiekę księgową. Pomagamy także w założeniu własnej firmy – zarówno jednoosobowej działalności gospodarczej, jak i większych przedsięwzięć. 

Po więcej informacji zapraszamy do kontaktu mailowego, telefonicznego lub przez formularz w zakładce kontakt. Z pełnym zakresem naszych usług można się zapoznać na stronie www.br-progres.pl.

 

Komentarze są wyłączone.