fbpx

Księgowość fundacji i stowarzyszeń – Wrocław

Fundacje i stowarzyszenia to organizacje społeczne, które na co dzień robią wiele dobrego dla potrzebujących, zarówno ludzi, jak i zwierząt. Często na ten cel pozyskują pieniądze od darczyńców. Dlatego bardzo ważna jest transparentność ich działań. Aby była ona możliwa, ogromną wagę muszą one przykładać do prowadzonej księgowości.

W BR Progres prowadzimy księgowość fundacji i stowarzyszeń, pamiętając o specyfice i potrzebach tych organizacji. Skontaktuj się z nami po więcej szczegółów.

Odezwij się do nas:


    Fundacje i stowarzyszenia – opodatkowanie i księgowość

    W Polsce na koniec 2021 roku było zarejestrowanych 138 tys. organizacji pozarządowych, z czego 107 tys. stanowiły stowarzyszenia, a 31 tys. to fundacje. Są to zarówno niewielkie podmioty, działające przede wszystkim lokalnie, jak i potężne organizacje pożytku publicznego obejmujące swoim zasięgiem cały kraj. Wszystkie one działają na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z 24 kwietnia 2003 r. Mogą nimi zostać:

    • organizacje pozarządowe, tworzone przez związki wyznaniowe,
    • spółki akcyjne,
    • oraz spółki z o.o.

    Istotne jest to, aby główny cel ich działalności nie opierał się na osiąganiu zysków, a pieniądze, którymi dysponują, były spożytkowane na statutowy, szczytny cel. Status organizacji pożytku publicznego musi być potwierdzony wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego.

    Księgowość fundacji i stowarzyszeń – istotna jest transparentność

    Biorąc pod uwagę, że fundacje i stowarzyszenia gospodarują zwykle pieniędzmi pozyskanymi od darczyńców, prowadzenie ich księgowości podlega wielu przepisom zawartym w ustawie o rachunkowości oraz ustawach pokrewnych. Stąd też osoba lub biuro rachunkowe, które się tym zajmuje w ich imieniu, powinno mieć dokładną wiedzę na temat obowiązujących przepisów.

    Jeśli fundacja lub stowarzyszenie utrzymuje się wyłącznie ze składek członków, ma obowiązek prowadzić pełną księgowość, a na koniec roku obrotowego sporządzać bilans. Jest to sprawozdanie finansowe, które pokazuje dokładnie wszelkie przepływy pieniężne na kontach danej organizacji.

    Prowadzenie księgowości w fundacji – potrzebna polityka rachunkowości

    Zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, stowarzyszenia i fundacje są zobowiązane do opracowania polityki rachunkowości. To specjalnie przygotowywany dokument, w którym są zawarte zasady finansowe, według których prowadzona będzie księgowość. Musi być w nim opisany m.in. plan kont, sposób przechowywania i archiwizacji dokumentacji finansowej, sposób księgowania kosztów oraz sposoby amortyzacji środków trwałych. Zwykle znajdują się tam również informacje o obiegu dokumentów w danej organizacji, czyli m.in. o tym, kto jest uprawniony do podpisywania najważniejszych dokumentów, jak rachunki czy umowy.

    Polityka rachunkowości jest opracowywana przez księgowego, jednak, aby weszła w życie, potrzebna jest akceptacja zarządu.

    Jeśli fundacja lub stowarzyszenie prowadzi pełną księgowość, ma obowiązek prowadzić także ewidencję środków trwałych o wartości przekraczającej wartość zapisaną w polityce rachunkowości.

    Księgowość w fundacji i stowarzyszeniu – wiele przywilejów i udogodnień

    Dzięki statusowi organizacji pożytku publicznego fundacje i stowarzyszenia mają także wiele dość istotnych przywilejów, do których należy m.in. zwolnienie z podatku dochodowego dla dochodu przeznaczonego na realizację celów statutowych czy z podatku od nieruchomości, które są przeznaczone na prowadzenie tej działalności. Dotyczy to również podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku VAT dla żywności przekazywanej organizacji na działalność charytatywną. Fundacje i stowarzyszenia są też zwolnione z opłat skarbowych i sądowych.

    Uproszczona księgowość fundacji i pełna księgowość

    Jaka księgowość w fundacji — uproszczona czy pełna? Choć obowiązkiem organizacji pożytku publicznego jest prowadzenie pełnej księgowości, mogą one także prowadzić jej wersję uproszczoną. Warunkiem jest tu jednak nieprzekroczenie 100 tys. zł przychodu z tytułu odpłatnej i nieodpłatnej działalności. Dzięki temu można uniknąć wielu skomplikowanych obowiązków księgowych, m.in. przygotowywania rocznych sprawozdań finansowych.

    Księgowość fundacji i stowarzyszeń – Wrocław i cała Polska

    Do prowadzenia księgowości fundacji lub stowarzyszenia konieczna jest ogromna wiedza rachunkowa, gdyż jest to dość skomplikowany proces wymagający przestrzegania wielu ważnych przepisów. Dlatego, aby skrupulatnie dopełnić wszelkich obowiązków w tym zakresie, najlepiej skorzystać z pomocy profesjonalistów.

    BR Progres posiada ogromne doświadczenie w obsłudze księgowej stowarzyszeń i księgowości fundacji z Wrocławia (gdzie znajduje się nasze biuro) i nie tylko. Prowadzimy ich rozliczenia na terenie całego kraju, oferując wygodną obsługę online, co umożliwia bezpieczny i łatwy dostęp do rozliczeń przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Korzystamy z elektronicznego obiegu dokumentów, dzięki czemu nasi klienci mają wgląd do potrzebnych plików z każdego miejsca z dostępem do internetu, o dowolnej porze. Upraszczamy i automatyzujemy procesy zawsze, gdy to możliwe. Dzięki temu realizujemy usługi szybko, a ich koszt nie jest wygórowany.

    Nasze usługi księgowe każdorazowo dostosowujemy do profilu działalności klienta oraz wielkości organizacji. Prowadzimy księgowość w wersji pełnej lub uproszczonej, ewidencję środków, politykę rachunkowości i inne wymagane prawem czynności. Naszym klientom oferujemy również indywidualne raporty, dostosowane do ich potrzeb. Zapewniamy także stały kontakt z dedykowanym księgowym oraz indywidualne raporty w zależności od potrzeb organizacji.

    Oferujemy wiele możliwości kontaktu z naszymi specjalistami, również w języku angielskim. To między innymi e-mail, telefon, komunikatory internetowe. Udostępniamy możliwość kontaktu on-line przez platformę Teams, a także w biurze klienta – dojedziemy na miejsce, jeśli zajdzie taka potrzeba.

    Oprócz prowadzenia księgowości fundacji i stowarzyszeń zajmujemy się również księgowością dla firm we Wrocławiu i w innych miastach — udzielimy odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące księgowości fundacji i stowarzyszeń oraz innych usług świadczonych przez naszą firmę.

     

    Marcin Rojewski

    Właściciel biura

    609 575 553


    Księgowość to jego pasja, którą cały czas pielęgnuje. Buchalterem jest od 14 lat. Posiada szeroki zakres wiedzy z dziedziny podatków i finansów, specjalizuje się w księgowości spółek handlowych. Zawsze gotowy do pomocy wszystkim klientom.

    Wiesław Dzikowski

    Właściciel biura

    792 898 021


    W księgowości pracuje od 2003 roku. Od 2007 związany z dużymi przedsiębiorstwami produkcyjnymi. Posiada bogate doświadczenie oraz wiedzę w zakresie prawa bilansowego i podatkowego. W pracy spokojny i opanowany. Cechuje go rzetelności co potwierdza posiadany certyfikat audytora wewnętrznego w zakresie ISO 9001.

    Joanna Rojewska

    Samodzielna księgowa


    Specjalizuje się w prowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz ryczałtu ewidencjonowanego. Pozytywnie nastawiona do pracy, rzetelna i gotowa do podejmowania nowych wyzwań. W kontaktach z klientem wykazuje się zrozumieniem i cierpliwością

    Beata Lichańska

    Kierownik Biura/Samodzielna Księgowa


    W zawodzie pracuje od 2005 roku, dotychczas w pełnej księgowości w firmie z branży produkcyjnej. Przez 10 lat pełniła funkcję Głównej Księgowej. Posiada certyfikat księgowy Ministra Finansów. Nieobce są jej także zagadnienia z zakresu kadr i płac.

    Ewelina Binkowska

    Samodzielna księgowa


    Z księgowością związana jest od 2012roku. Zajmuje się prowadzeniem księgowości uproszczonej a także pełną księgowością. W związku z dynamicznymi zmianami przepisów dba o bieżącą aktualizację swojej wiedzy. Dąży do samorealizacji i ciągłego rozwoju, zawsze podejmując się nowych wyzwań z zaangażowaniem. Pomocna i pozytywnie nastawiona do ludzi.

    Opinie o nas:

    • Sylwester Bartczak - Członek Zarządu
      Usługi wykonywane są rzetelnie i terminowo. Pracownicy Biura odznaczają się życzliwym podejściem do klienta oraz gotowością do rozwiązywania zgłaszanych problemów co znacznie ułatwia prowadzoną współpracę"
      Sylwester Bartczak - Członek Zarządu
      Archiwum Serwis Sp. z o.o.
    • Magdalena Dudzic
      Z ogromną przyjemnością i z pełną odpowiedzialnością polecam Biuro Rachunkowe Progres jako godnego zaufania partnera w biznesie, który wykonuje powierzone obowiązki z najwyższą starannością. Jestem pełna uznania dla merytorycznej wiedzy, rzetelności, sumienności i terminowości, które to cechy w połączeniu z indywidualnym podejściem do klienta, życzliwością pracowników i zaangażowaniem we współpracę sprawiają, że poziom usług oferowanych przez Biuro jest na najwyższym poziomie. Współpracując z BR Progres mam poczucie komfortu i bezpieczeństwa, wiedząc, że księgowość mojej firmy prowadzona jest należycie i zgodnie z obowiązującymi przepisami, a ja zawsze mogę liczyć na fachową poradę oraz konsultację.
      Magdalena Dudzic
      Mile Maison
    • Jakub Maciejewski
      Współpraca z Biurem BR Progres przebiega wzorowo. Cenimy sobie przede wszystkim terminowość i rzetelność wykonywanych usług. Bardzo mocno rekomendujemy firmę dla każdego, kto ceni sobie profesjonalizm i doskonałą obsługę klienta.
      Jakub Maciejewski
      BrainForge IT Software & Development sp. z o. o.
    • Artur Andrzejewski - właściciel
      Biuro Rachunkowe Progres Marcin Rojewski cechuje się pełnym profesjonalizmem, indywidualnym podejściem do klienta, rzetelnością oraz dużym zaangażowaniem. Dobra organizacja pracy w prowadzeniu księgowości i sumienność sprawia, że zdecydowania mogę zarekomendować to biuro, jako rzetelnego i godnego zaufania partnera w biznesie.
      Artur Andrzejewski - właściciel
      Armandi S.C.
    • Anna Drewniak - Wiceprezes Zarządu
      Biuro wywiązało się z powierzonych zagadnień rzetelnie i terminowo. Jesteśmy pod wielkim wrażeniem wiedzy merytorycznej, ale także biegłości w innych obszarach, które pozwoliły nam na wprowadzenie optymalnych rozwiązań. Firma w bardzo elastyczny sposób dostosowała się do naszych potrzeb i oczekiwań wynikających ze specyfiki naszej działalności. Biuro jest zawsze gotowe służyć radą i pomocą mając na względzie dobro naszej firmy.
      Anna Drewniak - Wiceprezes Zarządu
      Goldenmark S.A.

    Nasze ostatnie artykuły:

    21 maja 2024
    zwolnienie vat dla zawodów medycznych

    Lekarze a VAT – zwolnienie VAT dla zawodów medycznych

    Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w Polsce podlegają obowiązkowi podatkowemu w zakresie VAT. Przepisy przewidują jednak możliwość zwolnienia z tego podatku dla niektórych rodzajów działalności. Takim prawem […]
    18 maja 2024
    kary za przestępstwa i wykroczenia skarbowe

    Przestępstwa i wykroczenia skarbowe – kary w 2024 roku

    Zarówno wykroczenia, jak i przestępstwa skarbowe są zagrożone karami finansowymi. Ich wysokość zależy – między innymi – od aktualnego minimalnego wynagrodzenia o pracę. Ponieważ w 2024 […]
    30 kwietnia 2024
    ryczałt dla lekarza

    Ryczałt dla lekarza. Analizujemy tę formę opodatkowania

    Jedną z pierwszych decyzji lekarza, który ma zamiar założyć indywidualną praktykę, jest wybór formy opodatkowania. Do rozważenia ma, jak inni przedsiębiorcy, trzy opcje: zasady ogólne, podatek […]