fbpx

Księgowość spółki jawnej

Księgowość spółki jawnej można prowadzić na kilka sposobów – w zależności od osiąganych dochodów, czasu, w jakim funkcjonuje na rynku i innych czynników. Na czym polega specyfika księgowości dla tego podmiotu, jakie możliwości mają przedsiębiorcy i co mogą zyskać, zlecając nam to zadanie?

Odezwij się do nas:


    Księgowość spółki jawnej

    Spółka jawna to osobowa spółka handlowa, która nie posiada osobowości prawnej. Ma jednak zdolność prawną, co oznacza, że może we własnym imieniu nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, np. kupować nieruchomości, zaciągać kredyty i zatrudniać pracowników. Na działalność w takiej formie najczęściej decydują się wspólnicy z jednej branży, gdzie nie występuje zbyt duże ryzyko. Mogą być nimi osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne, nieposiadające osobowości prawnej. Również sama działalność spółki jawnej najczęściej nie jest wykonywana na dużą skalę.

    Do plusów spółki jawnej należą m.in. niższe koszty funkcjonowania, niż ma to miejsce w przypadku innych spółek handlowych, np. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, fakt, że może być ona założona zarówno przez nieposiadające kapitału założycielskiego osoby fizyczne, jak i prawne, niskie koszty rejestracyjne oraz możliwość prowadzenia uproszczonej księgowości spółki jawnej. Z kolei wadą tej formy działalności gospodarczej jest nieograniczona odpowiedzialność wspólników.

    Spółka jawna – forma księgowości

    Forma księgowości spółki jawnej zależy od tego, czy właśnie rozpoczyna ona swoją działalność, czy też funkcjonuje już od dłuższego czasu. Duże znaczenie ma również wysokość dochodów, jakie przynosi.

    Spółka jawna może prowadzić ewidencję księgową w postaci księgi przychodów i rozchodów, pełnej księgowości, czyli ksiąg rachunkowych oraz ewidencji przychodów, jeżeli wspólnicy wybrali opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

    Czy spółka jawna musi prowadzić pełną księgowość?

    Jeśli spółka dopiero rozpoczyna działalność lub jej przychody za poprzedni rok obrotowy nie przekraczają 2 mln euro, to możliwe jest prowadzenie księgowości uproszczonej spółki jawnej.

    Należy jednak pamiętać, że spółka jawna ma obowiązek prowadzenia pełnej księgowości, gdy jej przychody netto przekroczą 2 mln euro w danym roku. To samo dotyczy sytuacji, gdy jednym ze wspólników jest osoba prawna, którą jest np. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółka akcyjna. Wówczas pełna księgowość spółki jawnej jest konieczna bez względu na wysokość osiąganych przychodów.

    Spółka jawna a podatki – PIT lub CIT, ale zawsze VAT

    Spółka jawna zawsze jest podatnikiem podatku od towarów i usług – VAT. Natomiast co do zasady nie jest podatnikiem podatku dochodowego. Jednak staje się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych CIT wówczas, gdy ma siedzibę lub zarząd w Polsce i jednocześnie jej wspólnikami nie są tylko osoby fizyczne. Ma to miejsce również wtedy, gdy spółka nie złoży przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji o podatnikach podatku CIT oraz podatnikach podatku PIT, posiadających prawa do udziału w zysku spółki.

    Każdy ze wspólników spółki jawnej otrzymuje dochody w proporcji do przysługującego mu udziału w jej zysku. Są one dochodami z działalności gospodarczej na gruncie PIT.

    Wspólnicy, którzy są osobami fizycznymi, mogą wybrać opodatkowanie według skali podatkowej, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych lub podatek liniowy.

    Księgowość spółki jawnej – oferta BR Progres

    W BR Progres prowadzimy w imieniu naszych klientów księgowość spółki jawnej w każdym możliwym wariancie. W przypadku wątpliwości doradzimy wybór najlepszego rozwiązania.

    Właściciele spółek jawnych, którzy prowadzą pełną księgowość, mają obowiązek sporządzania sprawozdań finansowych, które są przygotowywane na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych. W BR Progres oferujemy naszym klientom sporządzanie e-sprawozdań finansowych, dla jeszcze większej wygody obsługi księgowej.

    Biorąc pod uwagę złożoność księgowości spółki jawnej, a co za tym idzie posiadania dużej wiedzy o rachunkowości, warto skorzystać z doświadczenia profesjonalnego biura rachunkowego. Dzięki temu można liczyć nie tylko na kompleksowe prowadzenie zarówno uproszczonej, jak i pełnej księgowości spółki jawnej oraz poprawne i terminowe sporządzanie wymaganych sprawozdań finansowych, ale również na szereg usług dodatkowych. W BR Progres są to między innymi:

    • raporty zarządcze,
    • prowadzenie spraw kadrowo-płacowych, elektroniczne akta osobowe,
    • opracowanie polityki rachunkowości oraz planu kont dla ksiąg rachunkowych,
    • dogodna forma kontaktu — obsługujemy przedsiębiorców z Wrocławia i z całego kraju, organizujemy spotkania online lub dojeżdżamy do naszych klientów,
    • a także bieżąca informacja o przychodach, kosztach oraz wysokości zobowiązań podatkowych.

    Od momentu rozpoczęcia naszej działalności jesteśmy zaangażowani w dostarczanie naszym klientom usług na najwyższym poziomie. Wierzymy, że sukces można osiągnąć dzięki odpowiedniemu planowi! Zdajemy sobie sprawę z tego, że każda spółka jest inna i nie możemy zaoferować jednego rozwiązania dla wszystkich. Musimy zrozumieć specyficzne potrzeby naszych klientów i znaleźć dla najlepsze rozwiązanie, dopasowane do ich wymagań.

    BR Progres – księgowość spółki jawnej we Wrocławiu i w całej Polsce

    Nasze biuro rachunkowe znajduje się we Wrocławiu, ale zasięg działania BR Progres obejmuje całą Polskę. Decydując się na ofertę prowadzenia księgowości spółki jawnej, nasi klienci mogą liczyć na nowoczesne narzędzia do wystawiania faktur (również cyklicznie) i ich weryfikacji, oraz reprezentację przed urzędami w zakresie udzielonych pełnomocnictw. Oferujemy również dojazd bezpośrednio do klienta oraz wiele innych form kontaktu – offline i online.

    Udostępniamy narzędzia pozwalające na przesyłanie i stały dostęp do wszelkich dokumentów przez internet, co zapewnia bieżącą informację o przychodach, kosztach, a także o wysokości zobowiązań podatkowych – co jest bardzo istotne w przypadku księgowości spółki jawnej.

    Współpraca z nami jest wygodna, przejrzysta i bezpieczna – posiadamy wysokie bezpiecznie OC naszej działalności. Po więcej informacji na temat księgowości spółki jawnej i innych usług świadczonych przez nasze wrocławskie biuro rachunkowe zapraszamy do kontaktu, chętnie odpowiemy na każde Państwa pytanie.

    Zachęcamy również do zapoznania się z naszą ofertą prowadzenia księgowości spółek we Wrocławiu i w całej Polsce — sprawdź jakie inne formy gospodarcze obsługujemy w Biurze Rachunkowym Progres!

     

    Marcin Rojewski

    Właściciel biura

    609 575 553


    Księgowość to jego pasja, którą cały czas pielęgnuje. Buchalterem jest od 14 lat. Posiada szeroki zakres wiedzy z dziedziny podatków i finansów, specjalizuje się w księgowości spółek handlowych. Zawsze gotowy do pomocy wszystkim klientom.

    Wiesław Dzikowski

    Właściciel biura

    792 898 021


    W księgowości pracuje od 2003 roku. Od 2007 związany z dużymi przedsiębiorstwami produkcyjnymi. Posiada bogate doświadczenie oraz wiedzę w zakresie prawa bilansowego i podatkowego. W pracy spokojny i opanowany. Cechuje go rzetelności co potwierdza posiadany certyfikat audytora wewnętrznego w zakresie ISO 9001.

    Joanna Rojewska

    Samodzielna księgowa


    Specjalizuje się w prowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz ryczałtu ewidencjonowanego. Pozytywnie nastawiona do pracy, rzetelna i gotowa do podejmowania nowych wyzwań. W kontaktach z klientem wykazuje się zrozumieniem i cierpliwością

    Beata Lichańska

    Kierownik Biura/Samodzielna Księgowa


    W zawodzie pracuje od 2005 roku, dotychczas w pełnej księgowości w firmie z branży produkcyjnej. Przez 10 lat pełniła funkcję Głównej Księgowej. Posiada certyfikat księgowy Ministra Finansów. Nieobce są jej także zagadnienia z zakresu kadr i płac.

    Ewelina Binkowska

    Samodzielna księgowa


    Z księgowością związana jest od 2012roku. Zajmuje się prowadzeniem księgowości uproszczonej a także pełną księgowością. W związku z dynamicznymi zmianami przepisów dba o bieżącą aktualizację swojej wiedzy. Dąży do samorealizacji i ciągłego rozwoju, zawsze podejmując się nowych wyzwań z zaangażowaniem. Pomocna i pozytywnie nastawiona do ludzi.

    Opinie o nas:

    • Sylwester Bartczak - Członek Zarządu
      Usługi wykonywane są rzetelnie i terminowo. Pracownicy Biura odznaczają się życzliwym podejściem do klienta oraz gotowością do rozwiązywania zgłaszanych problemów co znacznie ułatwia prowadzoną współpracę"
      Sylwester Bartczak - Członek Zarządu
      Archiwum Serwis Sp. z o.o.
    • Magdalena Dudzic
      Z ogromną przyjemnością i z pełną odpowiedzialnością polecam Biuro Rachunkowe Progres jako godnego zaufania partnera w biznesie, który wykonuje powierzone obowiązki z najwyższą starannością. Jestem pełna uznania dla merytorycznej wiedzy, rzetelności, sumienności i terminowości, które to cechy w połączeniu z indywidualnym podejściem do klienta, życzliwością pracowników i zaangażowaniem we współpracę sprawiają, że poziom usług oferowanych przez Biuro jest na najwyższym poziomie. Współpracując z BR Progres mam poczucie komfortu i bezpieczeństwa, wiedząc, że księgowość mojej firmy prowadzona jest należycie i zgodnie z obowiązującymi przepisami, a ja zawsze mogę liczyć na fachową poradę oraz konsultację.
      Magdalena Dudzic
      Mile Maison
    • Jakub Maciejewski
      Współpraca z Biurem BR Progres przebiega wzorowo. Cenimy sobie przede wszystkim terminowość i rzetelność wykonywanych usług. Bardzo mocno rekomendujemy firmę dla każdego, kto ceni sobie profesjonalizm i doskonałą obsługę klienta.
      Jakub Maciejewski
      BrainForge IT Software & Development sp. z o. o.
    • Artur Andrzejewski - właściciel
      Biuro Rachunkowe Progres Marcin Rojewski cechuje się pełnym profesjonalizmem, indywidualnym podejściem do klienta, rzetelnością oraz dużym zaangażowaniem. Dobra organizacja pracy w prowadzeniu księgowości i sumienność sprawia, że zdecydowania mogę zarekomendować to biuro, jako rzetelnego i godnego zaufania partnera w biznesie.
      Artur Andrzejewski - właściciel
      Armandi S.C.
    • Anna Drewniak - Wiceprezes Zarządu
      Biuro wywiązało się z powierzonych zagadnień rzetelnie i terminowo. Jesteśmy pod wielkim wrażeniem wiedzy merytorycznej, ale także biegłości w innych obszarach, które pozwoliły nam na wprowadzenie optymalnych rozwiązań. Firma w bardzo elastyczny sposób dostosowała się do naszych potrzeb i oczekiwań wynikających ze specyfiki naszej działalności. Biuro jest zawsze gotowe służyć radą i pomocą mając na względzie dobro naszej firmy.
      Anna Drewniak - Wiceprezes Zarządu
      Goldenmark S.A.

    Nasze ostatnie artykuły:

    21 maja 2024
    zwolnienie vat dla zawodów medycznych

    Lekarze a VAT – zwolnienie VAT dla zawodów medycznych

    Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w Polsce podlegają obowiązkowi podatkowemu w zakresie VAT. Przepisy przewidują jednak możliwość zwolnienia z tego podatku dla niektórych rodzajów działalności. Takim prawem […]
    18 maja 2024
    kary za przestępstwa i wykroczenia skarbowe

    Przestępstwa i wykroczenia skarbowe – kary w 2024 roku

    Zarówno wykroczenia, jak i przestępstwa skarbowe są zagrożone karami finansowymi. Ich wysokość zależy – między innymi – od aktualnego minimalnego wynagrodzenia o pracę. Ponieważ w 2024 […]
    30 kwietnia 2024
    ryczałt dla lekarza

    Ryczałt dla lekarza. Analizujemy tę formę opodatkowania

    Jedną z pierwszych decyzji lekarza, który ma zamiar założyć indywidualną praktykę, jest wybór formy opodatkowania. Do rozważenia ma, jak inni przedsiębiorcy, trzy opcje: zasady ogólne, podatek […]