Czy nie posiadając własnego magazynu ani dużej gotówki, w dodatku bez ponoszenia dużego ryzyka można prowadzić handel w internecie? Oczywiście. Rozwiązaniem jest dropshipping. Jednak decydując się na taką działalność, warto wiedzieć, jak ją prawidłowo rozliczać i jak powinna być prowadzona księgowość sklepu internetowego, aby przyniosła ona jak najwyższe zyski.
Dropshipping to model logistyczny, który w ostatnich latach, gdy handel w dużej mierze przeniósł się w sieci, jest coraz chętniej wykorzystywany w sprzedaży internetowej. Polega on na przeniesieniu wysyłki towaru na dostawcę. To sprawia, że sklep internetowy zajmuje się tu wyłącznie zbieraniem zamówień i przesyłaniem ich do dostawcy i to on odpowiada za wysyłkę towaru do klienta. Jednak, aby prowadzenie sprzedaży w dropshippingu było możliwe, przydatne jest również specjalne oprogramowanie pozwalające na zintegrowanie sklepu internetowego z jedną lub większą ilością hurtowni.
Najważniejsze jest tu jednak to, że zaczynając ten biznes, nie trzeba mieć towaru, magazynu i pieniędzy na zatowarowanie. To sprawia, że jest to dobra opcja dla osób, którym zależy na prowadzeniu własnej działalności, ale nie chcą „zamrażać” swojej gotówki, inwestując w towar.
Plusem dropshippingu jest również to, że właściciel firmy może w pełni skupić się na sprzedaży, gdyż całą resztą zajmuje się hurtownia dostarczająca artykuły. Dzięki temu można też zminimalizować ryzyko, gdyż płaci się tylko za ten towar, który uda się sprzedać. W dodatku taką sprzedaż można uruchomić nawet jednego dnia.
Dropshipping, tak samo jak każda inna forma sprzedaży w Internecie, podlega opodatkowaniu. Istotne jest tu to, że osoba, która się tym zajmuje, mimo że korzysta z usług hurtowni związanych z magazynowaniem oraz wysyłką towarów, to sprzedaje je we własnym imieniu. Oznacza to, że jest sprzedawcą, a nie pośrednikiem.
Gdy dochodzi do transakcji, zawierane są dwie umowy: jedna pomiędzy kupującym a sklepem osoby zajmującej się dropshippingiem, a druga pomiędzy nim a hurtownią, która tym samym nie ma żadnych zobowiązań wobec ostatecznych klientów poza dostawą zamówionego towaru.
Przy rozliczaniu dropshippingu liczą się faktury wystawione właścicielowi firmy przez hurtownię za jej towary, a także za magazynowanie oraz ich wysyłkę. Z kolei właściciel sklepu internetowego wystawia swoim klientom faktury za kupione przez nich produkty.
Jako że dropshipping to jeden z rodzajów sprzedaży internetowej, również jego księgowanie przebiega tak samo jak w przypadku innych sklepów prowadzonych w sieci. Podatek dochodowy w dropshippingu naliczany jest tak samo jak w przypadku innych form sprzedaży internetowej. Kupując towary od hurtowni i sprzedając je klientom, koniecznie trzeba gromadzić dowody zakupu i sprzedaży poszczególnych artykułów. Nie ma jednak konieczności posiadania kasy fiskalnej.
Każdego miesiąca liczone są koszty firmy, a także dochód, jaki uzyskała. Te dane pozwalają na wyliczenie zaliczki na podatek dochodowy i wielkość podatku VAT, jaki należy odprowadzić do urzędu skarbowego. Choć można to zrobić samodzielnie, warto skorzystać z pomocy profesjonalnego biura rachunkowego. Tym bardziej że współpraca z nowoczesnym biurem może odbywać się online. Dzięki temu nie trzeba tracić czasu na spotkania z księgowym i dowożenie mu każdego dokumentu. Wszystko to można zrobić przez internet, najlepiej przy pomocy dedykowanej aplikacji, która umożliwia nie tylko przesyłanie faktur, ale również ich wystawiane. Taka współpraca pozwoli nie tylko na uniknięcie błędów księgowych, które bywają dość kosztowne, ale przede wszystkim pozwoli skupić się na głównej dziedzinie działalności, jaką jest sprzedaż internetowa.
Przy dropshippingu, podobnie jak przy każdej innej działalności gospodarczej, trzeba zdecydować się na określoną formę opodatkowania. Może to być opodatkowanie na zasadach ogólnych według skali podatkowej, gdzie stawki wynoszą 12% i 32% (w zależności od progu podatkowego), według stawki liniowej z 19% stawką podatku lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Jeśli właściciel firmy bierze pod uwagę ryczałt, musi wskazać, czy prowadzi działalność w postaci dropshippingu opartego na usłudze pośrednictwa, czy na modelu zakupu i sprzedaży towaru. W pierwszym przypadku stawka wynosi 8,5% przychodu, a w drugim jest to 3% uzyskanego przychodu z działalności usługowej w zakresie handlu.
Koniecznie trzeba wziąć pod uwagę to, że w przypadku ryczałtu ewidencjonowanego nie można rozliczać kosztów działalności, a podatek płatny jest od przychodu. W związku z tym może się zdarzyć, że model dostawy towarów okaże się korzystniejszy od modelu pośrednictwa.
Forma opodatkowania | Stawka podatkowa | Opis |
---|---|---|
Opodatkowanie na zasadach ogólnych | 12% lub 32% | Stawki zależne od progu podatkowego; wyższy próg podatkowy oznacza wyższą stawkę podatkową. |
Opodatkowanie liniowe | 19% | Stała stawka podatkowa niezależna od dochodu. |
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych | 8,5% lub 3% | Stawka 8,5% dla pośrednictwa; 3% dla modelu zakupu i sprzedaży towaru. |
Jeśli podmiot zajmujący się dropshippingiem jest płatnikiem VAT, musi uwzględnić to w swoim rozliczeniu. Aby to zrobić, trzeba zsumować wartość netto wszystkich faktur kupna, które wystawiła dla niego hurtownia, następnie zsumować wartość VAT wyróżnioną w tych fakturach oraz wartość netto wszystkich faktur sprzedaży, które zostały wystawione klientom sklepu oraz wartość VAT na nich widniejącą. Wysokość podatku VAT, który należy odprowadzić do urzędu skarbowego, będzie różnicą podatku VAT z faktur dla klientów i VAT-u z faktur, które wystawiła dla firmy hurtownia.