fbpx

Likwidacja działalności gospodarczej krok po kroku

Rozwiązanie spółki cywilnej - krok po kroku
Rozwiązanie spółki cywilnej – co warto wiedzieć?
20 czerwca 2023
Podatek liniowy a progresywny - wady i zalety obu opcji
Podatek liniowy a progresywny – wady i zalety
17 lipca 2023
Show all
Likwidacja działalności gospodarczej krok po kroku

Podobnie jak rozpoczęcie działalności gospodarczej wymaga dopełnienia wielu formalności, również jej zakończenie obliguje przedsiębiorców do wywiązania się z konkretnych obowiązków. Warto wiedzieć, jak krok po kroku zamknąć firmę zgodnie z obowiązującymi przepisami, aby uniknąć ewentualnych kłopotów.

Jak zlikwidować działalność gospodarczą krok po kroku?

Prowadzenie własnej działalności gospodarczej z założenia ma przynosić przedsiębiorcy zyski. Zdarza się jednak i tak, że nie są one satysfakcjonujące lub też ma on inne plany dotyczące swojej przyszłości. Wówczas często decyduje się na zakończenie prowadzenia własnej firmy. Choć nie jest to zbyt skomplikowana procedura, warto zrobić to odpowiedzialnie i zgodnie z obowiązującymi przepisami. Przedstawiamy zatem, jak dokonać likwidacji działalności gospodarczej w kilku najważniejszych krokach.

Przeczytaj również: Rozszerzenie działalności gospodarczej – kiedy jest możliwe i jak zmienia się sytuacja płatnika VAT?

Krok 1. Wypowiedzenie umów pracy zatrudnionym osobom

Załoga przedsiębiorstwa jest niewątpliwie jego integralną i najważniejszą częścią. Dlatego jako pierwsza powinna dowiedzieć się o planach właściciela o zakończeniu działalności. Najlepiej zrobić to jeszcze zanim nastąpi przejście do formalnej likwidacji działalności gospodarczej. Nie tylko należy poinformować pracowników o podjętej decyzji, ale również wręczyć im wypowiedzenia umów o pracę.

Krok 2. Sporządzenie wykazu składników majątku firmy

Zarówno osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, jak i właściciele spółki nieposiadającej osobowości prawnej zgodnie z przepisami muszą sporządzić wykaz składników majątku na dzień likwidacji działalności lub na dzień wystąpienia jednego ze wspólników ze spółki. Likwidacyjny spis z natury powinien zawierać m.in.:

  • wyposażenie siedziby przedsiębiorstwa,
  • towary,
  • materiały i surowce produkcyjne,
  • półwyroby,
  • produkcję w toku
  • oraz wyroby gotowe, które znajdują się na stanie w dniu likwidacji działalności.

Sporządzenie takiego spisu dotyczy zarówno osób prowadzących pełną księgowość, podatkową księgę przychodów i rozchodów, jak i rozliczających się na podstawie ryczałtu ewidencjonowanego.

Natomiast czynni podatnicy VAT powinni również sporządzić oddzielny spis z natury dla celów VAT, czyli tzw. remanent likwidacyjny. Ujmuje się w nim wszystkie rzeczowe składniki majątku pozostające w firmie na dzień likwidacji działalności gospodarczej, przy których zakupie właściciel przedsiębiorstwa miał prawo odliczyć VAT.

Krok 3. Złożenie wniosku o likwidację działalności gospodarczej do CEIDG

Osoba, która ma w planach likwidację działalności gospodarczej, ma obowiązek zakończyć prowadzoną dokumentacji oraz dokonać niezbędnych formalności związanych z wyrejestrowaniem przedsiębiorstwa w urzędach i instytucjach. Przede wszystkim zamknięcie firmy powinna zgłosić do CEIDG. W tym celu należy złożyć tam formularz CEIDG-1. Jest on jednocześnie wnioskiem o wykreślenie wpisu z CEIDG. Trzeba to zrobić w urzędzie gminy w ciągu 7 dni od chwili zakończenia wykonywania działalności gospodarczej.

Krok 4. Wyrejestrowanie przedsiębiorstwa z ZUS

Kolejny krokiem jest wyrejestrowanie firmy z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. W tym przypadku na podstawie złożonego wcześniej formularza CEIDG-1 potwierdzającego zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej, ZUS sporządza druk ZUS ZWPA w celu wyrejestrowania przedsiębiorcy z listy płatników składek. Formularz ZUS ZWUA trzeba zgłosić w terminie 7 dni od daty złożenia wniosku CEIDG-1. Potwierdza on wyrejestrowanie z ubezpieczeń jedynie właściciela firmy. Jeśli jednak razem z nim zarejestrowani byli członkowie jego rodziny konieczny jest również formularz ZUS ZCNA.

Krok 5. Wyrejestrowanie się z listy płatników VAT

Jeśli w związku z zaprzestaniem wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca zakończy również wykonywania działań opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, powinien wyrejestrować się z listy płatników VAT. Należy to zrobić za pomocą formularza VAT-Z, który musi być dostarczony do urzędu skarbowego w terminie 7 dni, począwszy od dnia, w którym zakończono wykonywanie działalności gospodarczej.

Krok 6. Zlikwidowanie kasy fiskalnej

Zakończenie prowadzenia działalności gospodarczej oznacza dla przedsiębiorców posiadających kasę fiskalną, koniec jej użytkowania. Przy jej likwidacji należy przestrzegać odpowiednich procedur.

  1. Pierwszym krokiem jest zakończenie pracy kasy w trybie fiskalnym i przejście w tryb „tylko do odczytu”.
  2. Następnie należy odczytać zawartość pamięci kasy przy pomocy serwisanta oraz wystawić raport fiskalny rozliczeniowy, oraz sporządzić protokół z tej czynności.
  3. Następnie trzeba przygotować wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas wraz z protokołem z odczytu zawartości pamięci fiskalnej i raport fiskalny rozliczeniowy.

Dokumenty te należy złożyć w ciągu pięciu dni od ich sporządzenia do naczelnika właściwego urzędu skarbowego.

Zapoznaj się z naszą ofertą prowadzenia księgowości dla firm! Po więcej szczegółów zapraszamy do kontaktu – udzielimy odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące prowadzenia księgowości działalności gospodarczej i innych usług świadczonych przez nasze biuro rachunkowe z Wrocławia.

Komentarze są wyłączone.