fbpx
kontrola skarbowa w branży it
Kontrola skarbowa w branży IT – co musisz wiedzieć?
3 grudnia 2024
Obowiązki podatkowe w spółce jawnej
7 stycznia 2025
Show all
Crowdfunding dla fundacji i stowarzyszeń – jak zbierać fundusze online?

Fundacje i stowarzyszenia chętnie wykorzystują platformy internetowe, aby pozyskiwać środki na realizację swoich celów. Internet pozwala dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, relatywnie niskim kosztem. Jak skutecznie zbierać fundusze online i o czym warto pamiętać w kontekście podatkowym?

Jak działa crowdfunding dla organizacji non-profit?

Crowdfunding opiera się na zaangażowaniu społeczności, która wpłaca pieniądze na rzecz danego projektu lub inicjatywy. Współcześnie takie pozyskiwanie środków można wdrożyć bardzo łatwo – również z pomocą specjalnych platform crowdfundingowych. Zbieranie środków z ich pomocą nie wymaga zwykle skomplikowanych formalności (wielu zezwoleń i dokumentów). Przykłady takich serwisów, to:

  • Zrzutka – umożliwia organizację zbiórek na różne cele, oferuje wsparcie techniczne oraz narzędzia promocyjne. Serwis weryfikuje też cel zbiórki i posiada zabezpieczenia przed oszustwami, dzięki czemu cieszy się relatywnie dużym zaufaniem internautów.
  • Patronite – dedykowany dla organizacji budujących stałą bazę darczyńców, którzy wpłacają regularne kwoty na jej bieżącą działalność i rozwój.
  • Zbiórki na platformach społecznościowych – niektóre z nich, takie jak Facebook, posiadają własne narzędzia do zbierania funduszy.

 

Pozyskiwanie funduszy dla fundacji – zbuduj widoczność i zaufanie odbiorców

Pamiętaj, że organizacje non-profit mogą reklamować swoje działania w internecie. Dla przykładu platforma Google udostępnia specjalny system Google Ads Grants. Jeśli organizacja spełnia wymogi wyszukiwarki, może otrzymać możliwość nieodpłatnej promocji. Aby skorzystać z tej możliwości, należy złożyć wniosek na stronie: https://www.google.com/grants/.

W przypadku fundacji, aby pozyskiwać darczyńców, konieczne będzie wzbudzenie ich zaufania. Buduje się je przez uczciwą i pożyteczną działalność. Ważne – szczególnie dla młodych lub niewielkich organizacji – będzie także przemyślane budowanie wizerunku w internecie. Pomocne będą w tym:

  • Strona internetowa – na której w transparentny sposób opisana zostanie działalność fundacji, jej cele, dotychczas zrealizowane projekty. Warto umieścić tu także elementy potwierdzające wiarygodność, np. dokumenty czy referencje.
  • Pozycjonowanie witryny – m.in. przez prowadzenie bloga i działania techniczne na stronie. W kontekście płatności ważne są także artykuły gościnne w mediach oraz szeroko rozumiana obecność medialna przedstawicieli organizacji (wywiady, udział w wydarzeniach charytatywnych, networking).

Warto również rozważyć implementację systemu płatności, bezpośrednio na stronie fundacji czy stowarzyszenia. Wpłaty przez stronę minimalizują prowizje platform pośredniczących, choć wdrożenie tego rozwiązania wymaga pewnej wiedzy. Jednocześnie jest to relatywnie łatwe. Na rynku dostępne są specjalne aplikacje, a nawet wtyczki do systemów CMS (np. WordPress), dzięki którym relatywnie łatwo wdrożysz taki moduł.

 

Pozyskiwanie funduszy dla stowarzyszenia – dotacje i networking

Pozyskiwanie funduszy dla fundacji tradycyjną drogą – przez sieć kontaktów i bezpośredni kontakt z potencjalnymi darczyńcami, mogą przynieść duże efekty. Jeśli masz możliwość, zorganizuj imprezę charytatywną, np.koncert, bal lub galę. Dużą popularnością cieszą się też wydarzenia sportowe, biegi i inne turnieje charytatywne. Do współpracy możesz zaprosić marki (również marki osobiste) i lokalne firmy, które zostaną sponsorami wydarzenia.

Przez internet możesz też pozyskać środki z grantów, dotacji i innych form dofinansowania, np. stypendiów. Sprawdź przysługujące Ci możliwości – samodzielnie lub z pomocą eksperta wyspecjalizowanego w pozyskiwaniu grantów dla organizacji non-profit.

 

Podatki w fundacjach i stowarzyszeniach

Organizacje charytatywne obracają kapitałem podobnie jak inne podmioty gospodarcze, dlatego obowiązuje je prowadzenie spraw podatkowych, w tym przede wszystkim ewidencja przychodów i wydatków. Zgodnie z Ustawą o rachunkowości, księgowość powinny prowadzić wszystkie organizacje tego typu. Nawet jeśli nie osiągają zysków i finansują swoją działalność z datków darczyńców.

Księgowość fundacji i stowarzyszeń to co do zasady księgowość pełna, choć księgowość uproszczoną mogą prowadzić fundacje, które w ramach swojej działalności (odpłatnej i nieodpłatnej) nie przekroczyły progu 100 000 zł przychodu. Księgowość pełną powinny prowadzić wszystkie pozostałe organizacje.

Przeczytaj więcej: Księgowość pełna i uproszczona – czym się różnią?

Dodatkowo fundacja jest zobowiązana prowadzić politykę rachunkowości (dokument zawierający wszystkie zasady finansowe organizacji) oraz składać sprawozdania finansowe. Mimo tych obowiązków, organizacje NGO mogą liczyć na wiele udogodnień podatkowych. Aby zoptymalizować obciążenia i uniknąć kosztownych błędów, warto skorzystać ze wsparcia profesjonalistów z biura rachunkowego. Księgowość fundacji i stowarzyszeń jest jedną ze specjalizacji BR Progres – jeśli potrzebujesz wsparcia w rachunkowości, czekamy na kontakt od Ciebie!

 

Pozyskiwanie środków w formie crowdfundingu – o czym jeszcze warto pamiętać?

W przypadku komunikacji internetowej bardzo ważna jest transparentność i uczciwość wobec odbiorców. Warto zadbać o uwagę użytkownika, na przykład opisując swoje cele w formie angażującej historii (pamiętając przy tym, aby podstawą przekazu była autentyczność).

Przygotowując zbiórkę, pamiętaj o kilku zasadach: 

  • Wskaż precyzyjny cel – jasno określ, na co zostaną przeznaczone środki, np. zakup sprzętu, organizacja wydarzenia czy wsparcie konkretnych osób w potrzebie. Wskaż też, jaka kwota jest potrzebna oraz – jeśli możliwe – określ ramy czasowe akcji.
  • Przygotowanie angażujących treści – nagranie krótkiego filmu, opublikowanie zdjęć i innych informacji, które budują zaufanie odbiorców. Staraj się tak dobrać materiały, aby podkreślić wiarygodność zbiórki, wyjaśnij ewentualne wątpliwości odbiorcy, np. przez dołączenie dokumentacji medycznej.
  • Promocja kampanii – aby zwiększyć zasięg projektu, możesz podjąć się wielu działań. Od aktywności w mediach społecznościowych, e-mail marketing i kampanie Google Ads, aż po współpracę z lokalnymi mediami i influencerami.
  • Bądź dostępny – zadbaj o właściwą komunikację z darczyńcami, na każdym etapie projektu. Zapewnij możliwość kontaktu przed wpłatą i po dokonaniu darowizny. Nie zapomnij też o podziękowaniu każdej osobie, która wsparła Twoją akcję. 

Komentarze są wyłączone.