Lekarz prowadzący własną działalność gospodarczą ma prawo wrzucić w koszty podatkowe wiele swoich wydatków. Mogą być to jednak tylko wydatki związane z prowadzoną działalnością – nie mogą mieć charakteru prywatnego. Co zatem można wrzucić w koszty działalności medycznej?
Zgodnie z ustawą z dn. 26.07. 1991 Ustawy o PIT (o podatku dochodowym od osób fizycznych) za koszty uzyskania przychodów uznaje się „koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23”. Wyjątki to m.in. wydatki na kary pieniężne i grzywny, spłatę pożyczek, czy podatek dochodowy.
Tym samym, aby uznać wydatek za koszt:
Co zatem możemy zaliczyć do kosztów podatkowych w przypadku lekarzy?
Do najważniejszych kosztów, które lekarz może odliczyć, należą te związane z zakupem, wynajmem oraz utrzymaniem gabinetu. Wszelkie opłaty za media, czynsz, a także amortyzacja sprzętu medycznego lub jego zakup, wchodzą w skład kosztów uzyskania przychodu. Zaliczymy tu nie tylko urządzenia i przyrządy medyczne, ale także odzież – fartuch, obuwie, rękawice i inne elementy przydatne dla lekarza konkretnej specjalizacji. Inne rodzaje ubrania (np. wizytowe) najprawdopodobniej zostanie zakwestionowane przez urząd.
Kosztem dla lekarza będą także niezbędne sprzęty elektroniczne – kasa fiskalna, laptop, komputer, telefon, monitor, klawiatura i inne. Przez wyposażenie gabinetu, które można wrzucić w koszty, rozumiemy także meble. Jednocześnie powinny być to meble użytkowe, rzeczywiście niezbędne w gabinecie. Inne, zaspokajające prywatne potrzeby lekarza, mogą zostać zakwestionowane przez urząd.
Jeśli w ramach swojej działalności zatrudniasz pracowników, możesz odliczyć związane z tym koszty (wynagrodzenia brutto i składki ZUS). W przypadku działalności medycznej mogą być to recepcjoniści czy osoby zajmujące się marketingiem.
Nawet jeśli prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą i nie zatrudniasz specjalistów, możesz odliczyć koszty związane z reklamą. Będą to na przykład:
Co istotne, w koszty możesz wrzucić także inne usługi związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, w tym także księgowość dla lekarzy.
Kursy, szkolenia, konferencje medyczne oraz literatura fachowa to wydatki, które lekarz może wliczyć w koszty uzyskania przychodu. Jest to szczególnie ważne w branży, gdzie ciągłe podnoszenie kwalifikacji jest wymogiem nie tylko rynkowym, ale często również prawnym.
Aktualność wiedzy i umiejętności jest bardzo ważna w branży medycznej, dlatego wydatki na podnoszenie kompetencji z dużym prawdopodobieństwem zostaną uznane przez urząd za wydatki, które można wliczyć w koszty podatkowe.
Lekarz w koszty może wrzucić także zakup samochodu (również koszty jego amortyzacji) lub innego środka transportu (np. hulajnogi elektrycznej czy roweru) jeśli jest w stanie uzasadnić, że pojazdy te są mu potrzebne w ramach prowadzonej działalności (np. zapewniają dojazd do miejsca pracy lub pacjentów).
Przeczytaj więcej: Samochód, rower, hulajnoga elektryczna – jakie środki transportu można wliczyć w koszty?
Kosztem mogą być także wydatki związane z podróżami na kongresy, szkolenia czy do pacjentów (w przypadku lekarzy prowadzących wizyty terenowe). Zaliczymy tu także koszty transportu i zakwaterowania.
Składki na ubezpieczenie zdrowotne, społeczne oraz ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej zawodowej, które są obowiązkowe dla praktykujących lekarzy, również mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. To także:
Aby móc efektywnie wykorzystać możliwość odliczania kosztów uzyskania przychodu, niezbędne jest prawidłowe dokumentowanie każdego wydatku. Faktury, rachunki, umowy czy bilety powinny być systematycznie archiwizowane. Warto także prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, jeśli jest on wykorzystywany w celach służbowych. Pamiętaj też, że wydatek powinien wskazywać na powiązanie z prowadzoną działalnością – jeśli urząd uzna, że to wydatek prywatny, odrzuci możliwość wliczenia go w koszty.