Likwidacja spółki komandytowej to proces, który powinien przebiegać według określonej procedury. Trzeba ją znać, aby likwidacja przebiegła zgodnie z prawem i bez dodatkowych komplikacji. Jakie kroki podjąć, aby zamknąć działalność prowadzoną w tej formie i na jakie błędy uważać?
Spółkę komandytową można zamknąć w dowolnym momencie działalności, jednak dopiero po spełnieniu określonych obowiązków i prawidłowym przeprowadzeniu postępowania likwidacyjnego. Decyzja o likwidacji może być wynikiem wygaśnięcia terminu działalności określonego w umowie, osiągnięcia zamierzonego celu spółki lub innych nieprzewidzianych okoliczności, takich jak śmierć komplementariusza, upadłość firmy czy nakaz sądu.
Jednym z najczęstszych powodów likwidacji jest jednak decyzja wspólników, którzy z różnych powodów nie chcą już prowadzić spółki lub też mają trudności w jej prowadzeniu. Trzeba pamiętać, że likwidacja spółki komandytowej wymaga zgody wszystkich wspólników lub wyroku sądu. Należy też zgłosić likwidację do KRS oraz zakończyć sprawy finansowe i wywiązać się ze zobowiązań względem wierzycieli. Proces ten krok po kroku opisaliśmy w dalszej części artykułu.
Warto wiedzieć także, że w przypadku jednomyślnej decyzji wszystkich wspólników, można rozwiązać spółkę bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego. W pewnym uproszczeniu obejmuje to kilka kroków:
W standardowej procedurze likwidacji spółki komandytowej stosuje się kilka zasadniczych etapów. Dla lepszego zrozumienia tego procesu przypomnijmy zasady funkcjonowania tego podmiotu.
Spółka komandytowa to osobowa spółka handlowa, która posiada zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych. Tworzy ją co najmniej dwóch wspólników – jeden z nich jest komandytariuszem (i ponosi ograniczoną odpowiedzialność za zobowiązania spółki), a drugi komplementariuszem (który odpowiada za jej zobowiązania całym swoim majątkiem). Naturalnie wspólników w obu tych rolach może być więcej.
Schemat likwidacji spółki komandytowej krok po kroku:
Pierwszym krokiem jest podjęcie uchwały przez wszystkich wspólników. Uchwała powinna wskazywać, kto będzie pełnił funkcję likwidatora (może to być kilka osób). Często są nimi komplementariusze, czyli – jak już wspomnieliśmy – wspólnicy odpowiadający za zobowiązania spółki całym swoim majątkiem. Jednocześnie istnieje możliwość powołania innych osób do realizacji tej funkcji.
Wraz z uchwałą dokonuje się otwarcie procedury likwidacji – oznacza to, że spółka nie będzie mogła podejmować już nowych zobowiązań, a jedynie finalizować już rozpoczęte interesy. W tym czasie w dokumentacji przy nazwie firmy należy dodawać zwrot „w likwidacji” (w związku z tym należy zgłosić aktualizację do urzędu skarbowego na druku NIP-8, a także zaktualizować nazwę spółki w CRBR).
Spółka powinna też sporządzić bilans na dzień rozpoczęcia likwidacji, a także zamknąć księgi rachunkowe na dzień przed rozpoczęciem likwidacji, po czym otworzyć księgi na dzień rozpoczęcia likwidacji.
Po podjęciu uchwały należy w ciągu 7 dni zgłosić rozpoczęcie likwidacji do KRS. Można to zrobić online, za pośrednictwem Portalu Rejestrów Sądowych lub systemu S24, w zależności od sposobu rejestrowania spółki. Wniosek powinien zawierać też dane likwidatorów.
Dodatkowe obowiązki na tym etapie, to:
Warto pamiętać, że po otwarciu procedury likwidacji, jej sprawy mogą prowadzić tylko powołani likwidatorzy.
Ważnym aspektem likwidacji jest uregulowanie zobowiązań wobec wierzycieli i – dopiero po zrealizowaniu tego zadania – rozdysponowanie majątku między wspólników. Na tym etapie obowiązkiem likwidatora (lub likwidatorów) może być:
Zakres tych działań zależy od indywidualnej sytuacji spółki. Zasadniczo najważniejsze jest uregulowanie wszystkich spraw względem kontrahentów, pracowników i innych interesariuszy likwidowanej spółki komandytowej. Jeśli majątek spółki okaże się niewystarczający, aby pokryć wszystkie zobowiązania, konieczne może okazać się wniesienie przez wspólników dodatkowych środków do majątku spółki komandytowej.
Ostatnim etapem czynności likwidacyjnych jest sporządzenie bilansu likwidacyjnego (bilansu zamknięcia). W dokumencie uwzględnia się aktualny stan majątku oraz zobowiązań spółki na dzień zakończenia działalności. Bilans jest konieczny do prawidłowego zakończenia likwidacji. Zatwierdzony przez wszystkich wspólników dokument należy następnie złożyć w KRS.
Po zrealizowaniu wszystkich tych kroków, konieczne jest ponowne złożenie wniosku do KRS – tym razem jest to wniosek wykreślenie spółki komandytowej z Krajowego Rejestru Sądowego. Formalnie działalność spółki kończy postanowienie sądu rejestrowego, wraz z którym spółka została usunięta z rejestru.
Obowiązkiem likwidatorów jest rozliczenie spółki z podatków, w tym z podatku dochodowego oraz podatku VAT. Dodatkowo konieczne jest rozliczenie wszelkich innych zaległych zobowiązań podatkowych, jeśli istnieją. Likwidowana spółka powinna mieć uregulowane wszystkie daniny wymagane przez prawo.
Trzeba też pamiętać o sporządzeniu dokumentacji podatkowej dla wspólników, którzy rozliczają swój udział w zyskach lub stratach spółki, zgodnie z zasadami wynikającymi z umowy. Właściwe rozliczenia podatkowe są niezbędne, aby uniknąć problemów z urzędem skarbowym po zakończeniu działalności.
Ważne czynności w urzędzie skarbowym, to:
Jeśli w likwidowanej spółce byli zatrudnieni pracownicy, trzeba też pamiętać o odpowiednich zgłoszeniach do ZUS-u. Likwidatorzy powinni wyrejestrować pracowników, których etaty zostały zlikwidowane oraz samą organizację jako płatnika składek.
Proces likwidacji spółki komandytowej wymaga spełnienia określonych formalności prawnych oraz podatkowych. Dlatego też warto skorzystać z pomocy prawnika, a w kwestiach podatkowo-rozliczeniowych – specjalistów z biura rachunkowego.
Profesjonalne wsparcie minimalizuje ryzyko błędów (a tym samym ryzyko ewentualnych kar) i pozwala przyspieszyć całą procedurę – co jest ważne, szczególnie w złożonych sprawach związanych z wierzycielami lub dokumentacją rozliczeniową.