Fundacje i stowarzyszenia to organizacje społeczne, które na co dzień robią wiele dobrego dla potrzebujących, zarówno ludzi, jak i zwierząt. Często na ten cel pozyskują pieniądze od darczyńców. Dlatego bardzo ważna jest transparentność ich działań. Aby była ona możliwa, ogromną wagę muszą one przykładać do prowadzonej księgowości.
W BR Progres prowadzimy księgowość fundacji i stowarzyszeń, pamiętając o specyfice i potrzebach tych organizacji. Skontaktuj się z nami po więcej szczegółów.
Odezwij się do nas:
Fundacje i stowarzyszenia – opodatkowanie i księgowość
W Polsce na koniec 2021 roku było zarejestrowanych 138 tys. organizacji pozarządowych, z czego 107 tys. stanowiły stowarzyszenia, a 31 tys. to fundacje. Są to zarówno niewielkie podmioty, działające przede wszystkim lokalnie, jak i potężne organizacje pożytku publicznego obejmujące swoim zasięgiem cały kraj. Wszystkie one działają na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z 24 kwietnia 2003 r. Mogą nimi zostać:
- organizacje pozarządowe, tworzone przez związki wyznaniowe,
- spółki akcyjne,
- oraz spółki z o.o.
Istotne jest to, aby główny cel ich działalności nie opierał się na osiąganiu zysków, a pieniądze, którymi dysponują, były spożytkowane na statutowy, szczytny cel. Status organizacji pożytku publicznego musi być potwierdzony wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego.
Księgowość fundacji i stowarzyszeń – istotna jest transparentność
Biorąc pod uwagę, że fundacje i stowarzyszenia gospodarują zwykle pieniędzmi pozyskanymi od darczyńców, prowadzenie ich księgowości podlega wielu przepisom zawartym w ustawie o rachunkowości oraz ustawach pokrewnych. Stąd też osoba lub biuro rachunkowe, które się tym zajmuje w ich imieniu, powinno mieć dokładną wiedzę na temat obowiązujących przepisów.
Jeśli fundacja lub stowarzyszenie utrzymuje się wyłącznie ze składek członków, ma obowiązek prowadzić pełną księgowość, a na koniec roku obrotowego sporządzać bilans. Jest to sprawozdanie finansowe, które pokazuje dokładnie wszelkie przepływy pieniężne na kontach danej organizacji.
Prowadzenie księgowości w fundacji – potrzebna polityka rachunkowości
Zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, stowarzyszenia i fundacje są zobowiązane do opracowania polityki rachunkowości. To specjalnie przygotowywany dokument, w którym są zawarte zasady finansowe, według których prowadzona będzie księgowość. Musi być w nim opisany m.in. plan kont, sposób przechowywania i archiwizacji dokumentacji finansowej, sposób księgowania kosztów oraz sposoby amortyzacji środków trwałych. Zwykle znajdują się tam również informacje o obiegu dokumentów w danej organizacji, czyli m.in. o tym, kto jest uprawniony do podpisywania najważniejszych dokumentów, jak rachunki czy umowy.
Polityka rachunkowości jest opracowywana przez księgowego, jednak, aby weszła w życie, potrzebna jest akceptacja zarządu.
Jeśli fundacja lub stowarzyszenie prowadzi pełną księgowość, ma obowiązek prowadzić także ewidencję środków trwałych o wartości przekraczającej wartość zapisaną w polityce rachunkowości.
Księgowość w fundacji i stowarzyszeniu – wiele przywilejów i udogodnień
Dzięki statusowi organizacji pożytku publicznego fundacje i stowarzyszenia mają także wiele dość istotnych przywilejów, do których należy m.in. zwolnienie z podatku dochodowego dla dochodu przeznaczonego na realizację celów statutowych czy z podatku od nieruchomości, które są przeznaczone na prowadzenie tej działalności. Dotyczy to również podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku VAT dla żywności przekazywanej organizacji na działalność charytatywną. Fundacje i stowarzyszenia są też zwolnione z opłat skarbowych i sądowych.
Uproszczona księgowość fundacji i pełna księgowość
Jaka księgowość w fundacji — uproszczona czy pełna? Choć obowiązkiem organizacji pożytku publicznego jest prowadzenie pełnej księgowości, mogą one także prowadzić jej wersję uproszczoną. Warunkiem jest tu jednak nieprzekroczenie 100 tys. zł przychodu z tytułu odpłatnej i nieodpłatnej działalności. Dzięki temu można uniknąć wielu skomplikowanych obowiązków księgowych, m.in. przygotowywania rocznych sprawozdań finansowych.
Księgowość fundacji i stowarzyszeń – Wrocław i cała Polska
Do prowadzenia księgowości fundacji lub stowarzyszenia konieczna jest ogromna wiedza rachunkowa, gdyż jest to dość skomplikowany proces wymagający przestrzegania wielu ważnych przepisów. Dlatego, aby skrupulatnie dopełnić wszelkich obowiązków w tym zakresie, najlepiej skorzystać z pomocy profesjonalistów.
BR Progres posiada ogromne doświadczenie w obsłudze księgowej stowarzyszeń i księgowości fundacji z Wrocławia (gdzie znajduje się nasze biuro) i nie tylko. Prowadzimy ich rozliczenia na terenie całego kraju, oferując wygodną obsługę online, co umożliwia bezpieczny i łatwy dostęp do rozliczeń przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Korzystamy z elektronicznego obiegu dokumentów, dzięki czemu nasi klienci mają wgląd do potrzebnych plików z każdego miejsca z dostępem do internetu, o dowolnej porze. Upraszczamy i automatyzujemy procesy zawsze, gdy to możliwe. Dzięki temu realizujemy usługi szybko, a ich koszt nie jest wygórowany.
Nasze usługi księgowe każdorazowo dostosowujemy do profilu działalności klienta oraz wielkości organizacji. Prowadzimy księgowość w wersji pełnej lub uproszczonej, ewidencję środków, politykę rachunkowości i inne wymagane prawem czynności. Naszym klientom oferujemy również indywidualne raporty, dostosowane do ich potrzeb. Zapewniamy także stały kontakt z dedykowanym księgowym oraz indywidualne raporty w zależności od potrzeb organizacji.
Oferujemy wiele możliwości kontaktu z naszymi specjalistami, również w języku angielskim. To między innymi e-mail, telefon, komunikatory internetowe. Udostępniamy możliwość kontaktu on-line przez platformę Teams, a także w biurze klienta – dojedziemy na miejsce, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Oprócz prowadzenia księgowości fundacji i stowarzyszeń zajmujemy się również księgowością dla firm we Wrocławiu i w innych miastach — udzielimy odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące księgowości fundacji i stowarzyszeń oraz innych usług świadczonych przez naszą firmę.
Nasz zespół:
Marcin Rojewski
Właściciel biura
Wiesław Dzikowski
Właściciel biura
Joanna Rojewska
Samodzielna księgowa
Beata Lichańska
Kierownik Biura/Samodzielna Księgowa
Ewelina Binkowska
Samodzielna księgowa