Kontrola podatkowa może dotyczyć każdego podatnika i mieć różny cel. Właściwe przygotowanie do kontroli pozwala zminimalizować ryzyko błędów, a przez to zyskać spokój i uniknąć ewentualnych konsekwencji prawnych. Co warto wiedzieć przed jej rozpoczęciem, aby cały proces przeszedł jak najsprawniej?
Kontrola podatkowa może być przeprowadzana przez organy administracji skarbowej. Jej celem jest sprawdzenie, czy przedsiębiorca prawidłowo wywiązuje się ze swoich obowiązków skarbowych i formalnych. Kontrolę mogą przeprowadzić określone organy, w ramach przydzielonych im przez państwo kompetencji. Kontrolę podatkową prowadzi zwykle urząd skarbowy.
Przedsiębiorcy mogą spotkać się także z kontrolą celno-skarbową czy kontrolą ZUS, które przeprowadzane są według innych zasad. W tym artykule skupimy się na kontroli podatkowej – prowadzonej przez urząd skarbowy (lub inny uprawniony podobny podmiot w ramach swoich kompetencji, np. urząd miasta).
Kontrola musi przebiegać według określonych prawem zasad. W Polsce zasady kontroli skarbowej definiuje Ordynacja podatkowa w rozdziale szóstym. Zgodnie z paragrafem drugim tej ustawy „celem kontroli podatkowej jest sprawdzenie, czy kontrolowani wywiązują się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego”. Kontroli mogą zostać poddani zarówno przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne czy inkasenci – wszyscy, których dotyczy obowiązek płacenia podatków.
W Ustawie zawarto informację, że kontrola podatkowa jest przeprowadzana z urzędu – tzn. z inicjatywy uprawnionego organu. Tym samym zgłoszenie nieprawidłowości do organu nie musi skutkować wszczęciem kontroli (choć urząd często podejmuje taką decyzję). Zależy to jednak całkowicie od decyzji urzędu, którego nie można „zmusić” do wszczęcia kontroli. Także przebieg kontroli podatkowej jest ściśle określony w przepisach – w paragrafach od 282 do 292 wspomnianej ustawy.
Co istotne, podatnik powinien zostać powiadomiony o kontroli z wyprzedzeniem – minimum 7 dni wcześniej. Kontrola może odbyć się nie wcześniej niż 7 dni po odebraniu zawiadomienia, jednocześnie nie później niż 30 dni po tym terminie.
Zwykle kontrola podatkowa przebiega w następujący sposób:
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości urząd może wydać decyzję nakładającą dodatkowe zobowiązania podatkowe lub kary. Co ważne, przedsiębiorca ma prawo odwołać się od tej decyzji.
Aby dobrze przygotować się do kontroli, warto wykonać kilka działań jeszcze przed jej rozpoczęciem.
Sprawdź, czy wszystkie dokumenty są kompletne, czytelne i uporządkowane. W szczególności dotyczy to faktur sprzedażowych, zakupowych, umów, raportów finansowych oraz deklaracji podatkowych.
Zgodnie z polskim prawem, dokumenty podatkowe muszą być przechowywane przez co najmniej 5 lat. Przechowuj dokumentację w formie papierowej lub elektronicznej w sposób, który umożliwia szybkie jej odnalezienie w razie potrzeby.
Przed rozpoczęciem kontroli urzędu warto wykonać własny audyt podatkowy – samodzielnie lub z pomocą profesjonalistów, np. z biura rachunkowego. W ten sposób możesz zidentyfikować ewentualne błędy i – jeśli możliwe – skorygować je na czas. Jeśli natomiast znajdziesz dawne uchybienie, możesz złożyć czynny żal/powiadomić urząd skarbowy z własnej inicjatywy.
Osoby odpowiedzialne za księgowość powinny w razie potrzeby udzielić koniecznych wyjaśnień. Dobrą praktyką jest wyznaczenie konkretnej osoby do kontaktu z urzędnikami, choć trzeba mieć świadomość, że urząd może przesłuchiwać i legitymować wszystkie osoby zatrudnione w firmie.
W trakcie kontroli podatnik ma określone prawa (z których warto skorzystać), a także obowiązki, które trzeba znać, aby procedura przebiegła jak najsprawniej.
Wiele problemów związanych z kontrolą podatkową wynika z nieświadomości lub niedostatecznego przygotowania przed wizytą kontrolerów w firmie. To między innymi:
Częstym błędem jest nieskorzystanie z prawa do zgłaszania uwag do protokołu (oczywiście w sytuacji, gdy podatnik rzeczywiście ma takie uwagi). Może to utrudnić lub uniemożliwić odwołanie się od decyzji w późniejszym terminie.
Dobrą praktyką jest też pisemne prowadzenie komunikacji (lub potwierdzanie pisemnie najważniejszych ustaleń podczas kontroli). Osoba wskazana do kontaktu z urzędnikami powinna mieć pełną wiedzę o sprawach księgowych firmy, szczególnie w zakresie którego dotyczy kontrola.