Składniki majątku firmy, rzeczowe i niematerialne, zużywają się w miarę ich eksploatacji i starzeją wskutek rozwoju nowych technologii. Z upływem czasu tracą na wartości i nie są już warte tyle, ile w dniu zakupu. W kosztach firmy ten proces odzwierciedla amortyzacja. Sprawdź, na czym ona polega oraz jakie są metody amortyzacji.
Amortyzację definiujemy jako zmniejszenie początkowej wartości danego aktywa na skutek jego zużycia i starzenia się. Przedsiębiorca, który kupuje (lub samodzielnie wytwarza) i przyjmuje do używania nowy środek trwały o wartości wyższej niż 10 tys. zł, nie ujmuje go od razu w kosztach.
Taki wydatek jest rozkładany w czasie i zaliczany w kosztach podatkowych poprzez księgowanie miesięcznych odpisów amortyzacyjnych. Wysokość tych odpisów zależy od rodzaju aktywa, przypisanej mu stawki oraz wybranej metody amortyzacji.
O amortyzacji mówimy w odniesieniu do wykorzystywanych w działalności:
których przewidywany okres używania jest dłuższy niż rok.
Amortyzacji podlegają tylko te środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, których wartość początkowa jest wyższa niż 10 tys. zł. W przypadku czynnych podatników VAT chodzi o kwotę netto, natomiast dla podmiotów zwolnionych z VAT jest to kwota brutto.
Przepisy dopuszczają różne metody amortyzacji. Przedsiębiorca, kupując lub wytwarzając nowy składnik majątku firmy o wartości przewyższającej 10 tys. zł, samodzielnie określa, jaką metodę amortyzacji należy zastosować w danym przypadku. Jeśli chodzi o wartości niematerialne i prawne, sprawa jest prosta – tutaj zawsze stosuje się metodę liniową. Przy środkach trwałych możliwości jest więcej.
To najczęściej stosowana przez przedsiębiorców metoda. Jej zasady są proste: odpisy amortyzacyjne rozłożone są równomiernie w danym czasie, według stałej rocznej stawki. Stawka ta jest wskazana w załączniku nr 1 ustawy o PIT oraz ustawy CIT i różna dla każdej z grup środków trwałych.
W określonych przypadkach przedsiębiorca może zastosować inną stawkę w ramach metody liniowej: podwyższoną lub indywidualną.
Zakłada, że środek trwały na początku jego użytkowania przynosi firmie najwięcej korzyści i jest najbardziej wydajny, wobec czego zużywa się szybciej. Dopiero w miarę upływu czasu wymaga coraz więcej napraw i konserwacji, więc korzyści te maleją. W związku z tym to na początku odpisy amortyzacyjne powinny być najwyższe i proporcjonalnie się zmniejszać.
Dlatego też w pierwszym roku używania danego środka trwałego stawkę amortyzacji podwyższa się o określony współczynnik. Przedsiębiorca określa go samodzielnie przy założeniu, że nie może być wyższy niż 2,0.
Tę metodę stosuje się tylko w odniesieniu do maszyn i urządzeń z grup 3-6 i 8 Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) oraz środków transportu (bez samochodów osobowych).
W przeciwieństwie do metody degresywnej, tutaj odpisy amortyzacyjne na początku są niższe i systematycznie rosną. Zgodnie z założeniem, że w miarę upływu czasu środek trwały zużywa się i traci wartość coraz szybciej. Konieczne są naprawy i remonty, więc koszty eksploatacji rosną.
Amortyzacja jednorazowa to szczególna metoda amortyzacji, która jest wyjątkiem od zasady rozkładania w czasie wydatków na zakup (wytworzenie) składników majątku. Polega na zaliczeniu do kosztów podatkowych pełnej wartości początkowej zakupionego środka trwałego.
Ustawodawca przewiduje ściśle określone sytuacje, kiedy można z niej skorzystać. Jest dostępna w odniesieniu do:
Obliczanie i księgowanie odpisów amortyzacyjnych zależy od kilku czynników: rodzaju środka trwałego, odpowiadającej mu stawki podstawowej, wartości początkowej, wybranej metody amortyzacji.
Podstawą odpisów amortyzacyjnych jest wartość początkowa środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. Wylicza się ją na podstawie cen zakupu lub kosztu samodzielnego wytworzenia. Kolejna ważna zmienna to odpowiednia stawka amortyzacyjna.
Jak obliczyć stawkę amortyzacji? Roczne podstawowe stawki amortyzacji są z góry określone, znajdziemy je w załączniku nr 1 do ustawy o PIT oraz ustawy o CIT. Wskazują one, jaki procent wartości początkowej środka trwałego (wartości niematerialnych i prawnych) amortyzujemy w skali roku.
Szczególnie początkujący przedsiębiorcy mogą mieć problem z dokładnym obliczeniem i księgowaniem amortyzacji. Dlatego warto skorzystać z pomocy doświadczonych specjalistów. Nasze biuro rachunkowe we Wrocławiu zapewnia profesjonalne wsparcie przedsiębiorców, również w kwestiach związanych z amortyzacją.